Χαρισματικότητα και εκπαίδευση




Το ζήτημα της χαρισματικότητας είναι σύνθετο και πολυδιάστατο, ενώ η χαρισματικότητα, ακόμη και σήμερα, αποτελεί μια ασαφή έννοια για την πλειονότητα των ανθρώπων και τα χαρισματικά παιδιά μια ιδιαιτέρως παραμελημένη ομάδα του μαθητικού πληθυσμού. Για να θεωρηθεί ένα παιδί χαρισματικό χρειάζεται εκτός από το να είναι ευφυές, να διαθέτει και ένα δημιουργικό τρόπο σκέψης, να μπορεί δηλαδή να βρίσκει πολλές διαφορετικές λύσεις για το ίδιο πρόβλημα. Ταυτόχρονα, όμως πρέπει να έχει και έντονα κίνητρα και να επιμένει ώσπου να φέρει εις πέρας τους στόχους του.
Οι γονείς ως οι πρώτοι άνθρωποι που έρχονται σε επαφή με τα ιδιαίτερα χαρίσματα των παιδιών πρέπει να είναι σε θέση να τα αναγνωρίσουν. Σε μια προσπάθεια να αποτυπώσουμε μερικά από τα χαρακτηριστικά των χαρισματικών παιδιών, θα βλέπαμε ότι διακρίνονται από πολύ υψηλές επιδόσεις σε μια πληθώρα γνωστικών αντικειμένων, όπως η μνήμη, η ταχύτητα επεξεργασίας και η αντιληπτική ικανότητα. Διαθέτουν, επίσης, αξιοθαύμαστες γενικές αλλά και ειδικές γνώσεις, μεγάλη φαντασία και αυξημένη δημιουργικότητα. Επιδεικνύουν μεγάλο ενδιαφέρον για την μάθηση, έχουν αίσθηση του χιούμορ και χαρακτηρίζονται από έντονο αίσθημα δικαίου.
Τι μπορεί να κάνει, όμως, ένας γονέας για να βοηθήσει το χαρισματικό παιδί του; Αρχικά, θα πρέπει να το βοηθήσει να καλλιεργήσει τις ιδιαίτερες νοητικές του ικανότητες και τα ταλέντα του, δίνοντας του ολοένα και περισσότερες ευκαιρίες για μάθηση. Μια επίσκεψη σε ένα μουσείο, μια βόλτα στην εξοχή, η συμμετοχή του παιδιού σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, μια επίσκεψη στο πλανητάριο. Όλα αυτά μπορούν να αποτελέσουν ερεθίσματα που θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις του και θα ενισχύσουν το ενδιαφέρον του για την μάθηση. Φυσικά, οι γονείς δεν πρέπει να παραμελούν τις συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού τους, καθώς, πίσω από τον «Αϊνστάιν» που έχουν μπροστά τους, κρύβεται ένα μικρό παιδάκι που έχει ανάγκη να παίξει, να διασκεδάσει, να σχετιστεί με τους γύρω του και να ανήκει σε μια ομάδα. Τέλος, ο γονιός πρέπει να μάθει να θέτει ρεαλιστικούς στόχους για το χαρισματικό παιδί του, αφού χαρισματικότητα δεν σημαίνει κατ’ανάγκη και αριστεία.
Αρωγός στην ενίσχυση των ιδιαίτερων ταλέντων του χαρισματικού μαθητή, θα πρέπει να είναι και ο εκπαιδευτικός. Εφαρμόζοντας τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, θα εμπλουτίσει το αναλυτικό πρόγραμμα, έτσι ώστε να αυξηθούν οι μαθησιακές εμπειρίες του παιδιού τόσο σε εύρος, όσο και σε βάθος. Εμπλουτισμός, όμως, για έναν χαρισματικό μαθητή δεν σημαίνει ένα επιπλέον φυλλάδιο με ασκήσεις. Εμπλουτισμός για αυτόν είναι η ποιοτική εμβάθυνση στην διδαχθείσα ύλη, η συστηματική μελέτη, ο εμπειρικός έλεγχος και η μεταγνώση.
Μια διέξοδος για τον χαρισματικό μαθητή, μια επιπλέον ευκαιρία γνωστικής και προσωπικής ανάπτυξης, αποτελεί τo Κέντρο για Xαρισματικά-Tαλαντούχα παιδιά, CTY Greece. Το CTY Greece στο Κολλέγιο Ανατόλια, σε συνεργασία με το διεθνούς φήμης Πανεπιστήμιο Johns Hopkins και την ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, προσφέρει εξωσχολικά προγράμματα Σαββατοκύριακου, Θερινά και Διαδικτυακά, ειδικά σχεδιασμένα για τις ανάγκες των μαθητών με εξαιρετικές ακαδημαϊκές δεξιότητες. Για όσους μαθητές επιτύχουν στα τεστ, που διεξάγει το κέντρο σε 17 πόλεις της Ελλάδας και της Κύπρου, προσφέρονται μαθήματα υψηλού επιπέδου των θετικών και των ανθρωπιστικών επιστημών. Αξίζει να τονιστεί ότι το CTY Greece έχει εξασφαλίσει από τους υποστηρικτές του ένα πολύ σημαντικό αριθμό υποτροφιών για τους μαθητές που θέλουν να παρακολουθήσουν τα θερινά του προγράμματα. Μάλιστα, μόνο το 2017, έχουν χορηγηθεί περισσότερες από 200 υποτροφίες. Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να βρουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί στην ιστοσελίδα του κέντρου (www.cty-greece.gr).

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κατασκευές και χειροτεχνίες: Τα οφέλη που προσφέρουν στα παιδιά

Παιχνίδια στην αυλή του σχολείου

Τα οφέλη της Κλασικής Μουσικής στα παιδιά