Μαθαίνουμε στους μαθητές μας να ζητούν «Συγγνώμη»
Ενόψει
της έλευσης της νέας σχολικής χρονιάς μαθητές
κι εκπαιδευτικοί προβαίνουν σε κάποιου είδους απολογισμό και παράλληλα σε λήψη
σημαντικών αποφάσεων. Οι αποφάσεις που λαμβάνονται αφορούν προσωπικούς στόχους
σχετικά με διάφορα θέματα, όπως πιο λειτουργική κατανομή του χρόνου και
αυτοβελτίωση. Επιπλέον, κάθε νέο ξεκίνημα είναι συνυφασμένο με θετικά
συναισθήματα που μας κάνουν πιο ευαίσθητους στα συναισθήματα των άλλων και
ενθαρρύνουν πράξεις όπως η συγγνώμη και η συγχώρεση.
Η «αξία
της συγγνώμης» είναι μεγάλη για την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών
μας. Εμείς οι εκπαιδευτικοί με τη δική μας συμπεριφορά μπορούμε να μάθουμε στους
μαθητές μας να ζητούν συγγνώμη όταν η συμπεριφορά τους δεν είναι αποδεκτή. Πολλές
είναι οι επιστημονικές έρευνες που εστιάζουν στο καλό που κάνει η συγχώρεση
τόσο στην ψυχή μας όσο και στη συνολική μας υγεία. Μελέτη του Πανεπιστημίου του
Stanford, για παράδειγμα, βρήκε ότι οι σπουδαστές που είχαν εκπαιδευτεί να
συγχωρούν όσους τους πλήγωναν, θύμωναν λιγότερο και ήταν πιο αισιόδοξοι από
εκείνους που δεν είχαν εκπαιδευτεί.
Πώς μπορούμε να μάθουμε στους μαθητές μας να ζητούν
συγγνώμη;
·
Γινόμαστε το πρότυπο της καλής συμπεριφοράς
για τους μαθητές μας. Δεν ξεχνάμε να ζητάμε κι εμείς συγγνώμη όταν κρίνουμε
πως είναι απαραίτητο. Οι μαθητές μας μαθαίνουν από εμάς και έχουν αλάνθαστο
ένστικτο.
·
Θυμίζουμε συχνά τους κανόνες σωστής
συμπεριφοράς. Επαναλαμβάνουμε γιατί είναι απαραίτητη η συγγνώμη. Επίσης
μπορούμε να βάλουμε εμείς τους κανόνες του παιχνιδιού από την αρχή της σχολικής
χρονιάς.
·
Μαθαίνουμε την τρυφερότητα στους μαθητές μας.
Το να συνδυάζουμε τη συγγνώμη με μια χειρονομία, όπως μια αγκαλιά, την
κάνει πιο οικεία. Σε πολλά παιδιά οι λέξεις από μόνες τους δεν λειτουργούν και
τόσο. Αν πούμε στο μαθητή μας: «Ζήτησε συγγνώμη από τον συμμαθητή σου και
χάρισέ του και μια αγκαλιά» θα συνδυαστούν οι λέξεις με τις πράξεις με ακόμη
καλύτερα αποτελέσματα.
·
Επιβραβεύουμε πάντα την καλή συμπεριφορά.
Όταν δεχόμαστε τη συγγνώμη κάποιου, αποδεικνύουμε την αποτελεσματικότητά της.
Αν ο μαθητής μας ζητήσει συγγνώμη για κάτι που έκανε, τον επιβραβεύουμε το και
του λέμε πόσο εντυπωσιαστήκαμε με τους καλούς του τρόπους!
·
Υιοθετούμε μια σωστή στρατηγική. Πολλά
παιδιά σχολικής ηλικίας δυσανασχετούν
όταν πρέπει να ζητήσουν συγγνώμη, επειδή είναι πολύ απασχολημένα στο να κατηγορούν
το ένα το άλλο για μια άσχημη πράξη. Στην περίπτωση αυτή είναι καλύτερο να
μιλήσουμε για το πρόβλημα και στις δύο πλευρές. Μπορούμε να ισχυριστούμε
ότι δεν φταίει κανένας από τους δύο και προτείνουμε να δώσουν τα χέρια και να
συμφωνήσουν και οι δύο ότι μετανιώνουν για
αυτό που έγινε.
Αν και δεν είναι πάντοτε εύκολο
να μάθουμε στα παιδιά να ζητούν συγγνώμη, είναι σημαντικό να κάνουμε μια
προσπάθεια. Τα παιδιά σιγά σιγά θα καταλάβουν ότι παίζουν πολύ σημαντικό
ρόλο οι καλοί τρόποι. Για να επιβιώσουν σε αυτόν τον κόσμο, πρέπει να λαμβάνουν
υπόψη τους όχι μόνο τα δικά τους συναισθήματα, αλλά και των άλλων. Είναι
πολύ σημαντικό να συμβάλουμε στην ανάπτυξη συναισθηματικά ώριμων παιδιών που
σέβονται τα συναισθήματά τους και τα συναισθήματα των γύρω τους και μαθαίνουν
να οριοθετούν και να οριοθετούνται. Η μάθηση του σεβασμού των δικαιωμάτων των
άλλων θα οδηγήσει τους μαθητές μας στην καλλιέργεια του δικού τους
αυτοσεβασμού.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου