Το σοφό τεστ του Σωκράτη




                Αρκετοί άνθρωποι ταλαιπωρούνται στις συναναστροφές τους με τους συνανθρώπους τους  γιατί αναλύουν τη γνώμη που έχει κάποιος για αυτούς. Είναι βέβαιο πως οι περισσότεροι άνθρωποι γύρω μας δεν κινούνται απέναντί μας με αγνές προθέσεις. Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα τα λόγια κάποιου δεν έχουν σκοπό να μας κάνουν ευτυχισμένους αλλά να μας στενοχωρήσουν και να μας προβληματίσουν.
                Πόσες φορές δεν έχει έρθει κάποιος και μας έχει πει πως θέλει να μας πει κάτι άσχημο που άκουσε για εμάς ή κάποιον γνωστό μας; Τις περισσότερες φορές πέφτουμε στην παγίδα να ακούσουμε όλα όσα έχει να μας πει, προβληματιζόμαστε και τελικά αντιδρούμε σπασμωδικά.
                Ποια είναι λοιπόν η λύση για να μην επηρεαζόμαστε από τις πληροφορίες που λαμβάνουμε και μας προβληματίζουν; Είναι απλό. Σκεφτόμαστε αν αξίζει τον κόπο να μπούμε σε όλη αυτή τη διαδικασία η οποία τις περισσότερες φορές δεν οδηγεί πουθενά. Πριν αρκετό καιρό διάβασα ένα μικρό κείμενο με τίτλο: «Το σοφό τεστ του Σωκράτη». Μπορώ να πω πως μου έλυσε αρκετούς προβληματισμούς και μου έδωσε μια νέα οπτική στον τρόπο που αντιμετώπιζα διάφορες καταστάσεις.
Παρακάτω παραθέτω το υπέροχο αυτό κείμενο και ελπίζω να γίνει για όλους μας ένα σπουδαίο μάθημα ζωής!

Μια μέρα, εκεί που ο μεγάλος αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Σωκράτης έκανε τη βόλτα του στην Ακρόπολη, συνάντησε κάποιον γνωστό του, ο οποίος του ανακοίνωσε ότι έχει να του πει κάτι πολύ σημαντικό που άκουσε για κάποιον από τους μαθητές του.
Ο Σωκράτης του είπε ότι θα ήθελε, πριν του πει τι είχε ακούσει, να κάνουν το τεστ της «τριπλής διύλισης».
«- Τριπλή διύλιση;» ρώτησε με απορία ο γνωστός του.
– Ναι, πριν μου πεις τι άκουσες για το μαθητή μου θα ήθελα να κάτσουμε για ένα λεπτό να φιλτράρουμε αυτό που θέλεις να μου πεις.
– Το πρώτο φίλτρο είναι αυτό της αλήθειας.
Είσαι λοιπόν εντελώς σίγουρος ότι αυτό που πρόκειται να μου πεις είναι αλήθεια;
– Ε… όχι ακριβώς, απλά το άκουσα όμως και…
-Μάλιστα, άρα δεν έχεις ιδέα αν αυτό που θέλεις να μου πεις είναι αλήθεια ή ψέματα.
– Ας δοκιμάσουμε τώρα το δεύτερο φίλτρο, αυτό της καλοσύνης.
Αυτό που πρόκειται να μου πεις για τον μαθητή μου είναι κάτι καλό;
– Καλό; Όχι το αντίθετο μάλλον…
– Άρα, συνέχισε ο Σωκράτης, θέλεις να πεις κάτι κακό για τον μαθητή μου αν και δεν είσαι καθόλου σίγουρος ότι είναι αλήθεια.
Ο γνωστός του έσκυψε το κεφάλι από ντροπή και αμηχανία.
– Παρόλα αυτά, συνέχισε ο Σωκράτης, μπορείς ακόμα να περάσεις το τεστ γιατί υπάρχει και το τρίτο φίλτρο.
Το τρίτο φίλτρο της χρησιμότητας.
Είναι αυτό που θέλεις να μου πεις για τον μαθητή μου κάτι που μπορεί να μου φανεί χρήσιμο σε κάτι;
– Όχι δεν νομίζω…
– Άρα λοιπόν αφού αυτό που θα μου πεις δεν είναι ούτε αλήθεια, ούτε καλό, ούτε χρήσιμο, γιατί θα πρέπει να το ακούσω;
Ο γνωστός του έφυγε ντροπιασμένος, έχοντας πάρει ένα καλό μάθημα…
Μήπως είναι καιρός να βάλουμε κι εμείς αυτό το σοφό τεστ στη ζωή μας;

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κατασκευές και χειροτεχνίες: Τα οφέλη που προσφέρουν στα παιδιά

Παιχνίδια στην αυλή του σχολείου

Τα οφέλη της Κλασικής Μουσικής στα παιδιά