Οικοδομώντας υγιείς σχέσεις με τους συναδέλφους μας
Οι
διαφωνίες, οι ανταγωνιστικές συμπεριφορές και η κακή επικοινωνία, μπορούν να
οδηγήσουν σε άσχημες σχέσεις μεταξύ των μελών μιας ομάδας, που εργάζονται για
ένα κοινό στόχο. Παράλληλα διαφορές νοοτροπίας, θέσης, επιπέδου μόρφωσης στις
διάφορες ιεραρχικές βαθμίδες, μπορούν να συμβάλουν στην δημιουργία καταστάσεων
που οδηγούν σε κακές σχέσεις με αρνητικές επιπτώσεις σε διάφορους τομείς.
Δεν
πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε πως οι σχέσεις
μεταξύ συναδέλφων επηρεάζουν αρνητικά την υγεία μας. Οι σχέσεις που έχουμε με
συναδέλφους στο χώρο εργασίας επηρεάζουν την ψυχολογική κατάσταση, την
παραγωγικότητα και την ποιότητα της ζωής μας. Αντίθετα, οι καλές σχέσεις με
τους συναδέλφους μας, εκτός από ένα χαρούμενο εργασιακό περιβάλλον, δημιουργούν
και ένα υγιές εκπαιδευτικό περιβάλλον για τους μαθητές. Ένα σχολείο που λειτουργεί
ομαλά μπορεί να προσφέρει τα μέγιστα στα παιδιά.
Υπάρχουν άραγε στρατηγικές προσέγγισης που μπορούν να
υιοθετηθούν από τα μέλη μιας εκπαιδευτικής μονάδας με στόχο να ελαχιστοποιηθούν
οι κίνδυνοι μιας δυσλειτουργίας λόγω διαπροσωπικών προβλημάτων;
Αποφεύγουμε τα
αρνητικά σχόλια. Τα αρνητικά μας σχόλια για κάποιον συνάδελφο δεν πρέπει να
«μοιράζονται», καθώς εκτός από αντιεπαγγελματικό κρίνεται και ιδιαίτερα
επικίνδυνο για τις μεταξύ μας σχέσεις.
Προσπαθούμε να
δείχνουμε σεβασμό, εκτίμηση και
επαγγελματισμό σε κάθε περίσταση: Ο σχέσεις με τους συναδέλφους μας θα
πρέπει πρώτα απ' όλα να χαρακτηρίζονται από σεβασμό, εκτίμηση και
επαγγελματισμό. Οι τρόποι σκέψης και προσέγγισης που μπορούν να καλλιεργηθούν
από τους εργαζόμενους μιας ομάδας είναι διάφοροι. Το βασικό μέλημα είναι να
ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι μιας δυσλειτουργίας λόγω διαπροσωπικών
προβλημάτων.
Μαθαίνουμε να ακούμε
με προσοχή τους άλλους: Επιτρέποντας στον συνάδελφό μας να μας παρουσιάσει
το πρόβλημά του χωρίς διακοπή, δείχνουμε ότι πρόκειται να το αντιμετωπίσουμε με
σκέψη και με σεβασμό. ενώ ταυτόχρονα μαθαίνουμε τι θέλει και τι χρειάζεται .
Ακούγοντας με προσοχή ανακαλύπτουμε πράγματα που ήταν κρυμμένα και δεν
γνωρίζαμε, καταλαβαίνουμε τις ανάγκες και αυξάνουμε τις πιθανότητες για να
βρεθεί μια λύση.
Προσπαθούμε να
καταλάβουμε τον άλλο: Προσπαθούμε να κατανοήσουμε την άποψη των άλλων. Για
να επέλθει αμοιβαία κατανόηση και να αποφευχθούν παρεξηγήσεις, επαναλαμβάνουμε
με δικά μας λόγια αυτό που σας λέει ο συνομιλητής σας, ρωτώντας τον εάν είναι
αυτό πραγματικά που εννοεί.
Αναγνωρίζουμε τις ανησυχίες και φόβους του άλλου: Με το να
αναγνωρίσουμε τις σκέψεις και τα αισθήματα του άλλου δεν σημαίνει ότι
αποδεχόμαστε και τα επιχειρήματά του. Η αναγνώριση των σκέψεων του άλλου βοηθά
στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και συντείνει στη λύση προβλημάτων.
Κάνουμε ανά τακτά
χρονικά διαστήματα συνεδριάσεις διδακτικού προσωπικού. Δυστυχώς τέτοιου
είδους συνεδριάσεις στον τόπο μας είναι περιστασιακές, πρόχειρα οργανωμένες και
αναλώνονται κυρίως σε ζητήματα λειτουργικά ή υπηρεσιακά.
Προωθούμε τη
διασχολική συνεργασία. Δάσκαλοι από ένα σχολείο μπορούν να επισκέπτονται
άλλη σχολική μονάδα και να παρακολουθούν υποδειγματικές διδασκαλίες για να δουν
πώς λειτουργούν στην πράξη καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις που εφαρμόζουν
συνάδελφοί τους σε αυτήν.
Ψάχνουμε για θέματα
που συμφωνούμε: Αρχίζουμε την αντιμετώπιση καταστάσεων από ζητήματα που
είναι ευκολότερο να λυθούν. Μετά περάστε σε δυσκολότερα θέματα. Εάν
αντιληφθείτε ότι τα πράγματα δυσκολεύουν επιστρέψτε πίσω σε θέματα που έχετε
κοινά σημεία.
Δηλώνουμε τα
αισθήματα μας: Χρησιμοποιούμε λέξεις όπως "αισθάνομαι",
"νομίζω" και βασίζουμε την επιχειρηματολογία μας σε πραγματικά
γεγονότα. Αποφεύγουμε την κριτική ή τις κατηγορίες για συναδέλφους μας σε
άλλους δασκάλους ή γονείς.
Αποφεύγουμε να
πάρουμε τα πράγματα προσωπικά: Προσπαθούμε να μην εμπλεκόμαστε σε
προσωπικές επιθέσεις. Εάν νιώθουμε φόρτιση μπορούμε να πούμε ότι προτιμάμε να
συνεχίσουμε τον διάλογο αργότερα όταν θα είμαστε πιο ήρεμοι.
Μαθαίνουμε να παραδεχόμαστε
τα λάθη μας: Όταν πράγματι νιώθουμε ότι κάναμε λάθος, είναι πολύ
αποτελεσματικό και έχει καταλυτική επίδραση να το παραδεχτούμε και να ζητήσουμε
συγγνώμη.
Οι
ανθρώπινες σχέσεις σε μια ομάδα εργασίας είναι κρίσιμος παράγοντας για την
επιτυχία της. Δεν είναι ένας τομέας τον
οποίο μπορούμε να έχουμε την πολυτέλεια να τον αγνοούμε ειδικά όταν πρόκειται
για τον χώρο του σχολείου. Το καλό ή κακό κλίμα που δημιουργείται στο σχολείο
γίνεται άμεσα αντιληπτό από τους μαθητές μας με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια
γενικότερη ένταση και δυσλειτουργία. Εάν δε γίνονται οι διαχρονικές προσπάθειες
που απαιτούνται, το κόστος μπορεί να είναι πολύ μεγάλο για όλους.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου