Αναπτύσσοντας τη φιλαναγνωσία στο σχολικό περιβάλλον



   
                Σκοπός της φιλαναγνωσίας στο σχολικό περιβάλλον είναι η εξοικείωση του μαθητή με το βιβλίο και την ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του με το λογοτεχνικό βιβλίο. Αυτή η σχέση θα το βοηθήσει να αναπτύξει την κριτική και δημιουργική του σκέψη, να δραστηριοποιήσει τη φαντασία του και την εφευρετικότητά του, να εμπλουτίσει την αισθητική του καλλιέργεια, να δοκιμάσει τα συναισθήματά του αναπτύσσοντας έτσι τη συναισθηματική του νοημοσύνη, να καλλιεργήσει τη γλωσσική του έκφραση με έμμεσο και βιωματικό τρόπο, και εν κατακλείδι να συγκροτήσει ολόπλευρα την προσωπικότητά του.

Ποιες είναι οι ενέργειες που μπορούμε να κάνουμε σε κάθε σχολική μονάδα;

Δημιουργία λεσχών ανάγνωσης: Λέσχη Ανάγνωσης στο σχολείο ονομάζεται μια ομάδα μαθητών που έχουν συμφωνήσει, υπό την καθοδήγηση του δασκάλου, να συναντιούνται σε τακτά διαστήματα και να συζητούν για βιβλία που αποφάσισαν να διαβάσουν από κοινού. Η Λέσχη Ανάγνωσης αποτελείται από τον δάσκαλο-συντονιστή και τους ενδιαφερόμενους μαθητές, με κοινό παρανομαστή και επιδίωξη την ανάγνωση και τη συζήτηση.

Ψηφιακοί φάκελοι μαθητών: Είναι ένα σύνολο πληροφοριών γύρω από ένα θέμα, κατά τρόπο που θα προσφέρει τη δυνατότητα στο μαθητή να εμβαθύνει σε αυτό ή και να ερευνήσει περαιτέρω. Θα περιλαμβάνει κείμενα, εικόνες, οπτικοακουστικό και ψηφιακό υλικό, σε πρωτότυπους και ελκυστικούς συνδυασμούς.

Ψηφιακές συναντήσεις με όλους τους συγγραφείς και τους εικονογράφους που λαμβάνουν μέρος στο πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας.

Ενίσχυση και αξιοποίηση σχολικών βιβλιοθηκών με εμπλουτισμό του αριθμού των τίτλων και ταξινόμηση ανά κατηγορία

Δραματοποίηση & λογοτεχνικό παιχνίδι με αφορμή την ανάγνωση ενός κειμένου από ομάδα μαθητών

Εικονογράφηση & εικαστικές κατασκευές

Επισκέψεις συγγραφέων

Ηλεκτρονικές συζητήσεις με ανθρώπους των βιβλίων καθώς και

Σχέδια εργασίας που ενσωματώνουν τα λογοτεχνικά βιβλία



Μέσα όμως από τη διαδικασία της φιλαναγνωσίας επιτυγχάνονται και επιμέρους παιδαγωγικοί στόχοι, όπως:

         καλλιέργεια αναγνωστικής απόλαυσης και άσκηση της δεξιότητας της προσεκτικής ακρόασης και ως εκ τούτου πρόληψη φαινομένων διάσπασης προσοχής, όταν δεν οφείλεται σε παθογόνα αίτια,  που είναι πολύ συχνή στις μικρές τάξεις του δημοτικού σχολείου

         καλλιέργεια δεξιότητας αναδιήγησης ιστοριών, συναισθημάτων ή καταστάσεων και ανάπτυξη δυνατότητας κατανόησης κειμένου και συνεργατικής ικανότητας

         ανάπτυξη επικοινωνιακής και αφηγηματικής ικανότητας

         εξοικείωση με τη λειτουργία ομάδων και δημιουργία κλίματος συντροφικότητας και δημιουργικότητας μέσα στην τάξη, η οποία σταματά να αποτελεί ένα άθροισμα μεμονωμένων μαθητών αλλά γίνεται μια «κοινότητα αναγνωστών».



Μην ξεχνάμε άλλωστε πως…

…σ’ ένα βιβλίο ανακαλύπτουμε έναν ολόκληρο κόσμο ανάμεσα σε ένα εξώφυλλο κι ένα οπισθόφυλλο.

…σ’ ένα βιβλίο συναντάμε έναν καλό φίλο· μια καλή συντροφιά και προσωπικό καταφύγιο.

…σ’ ένα βιβλίο βρίσκουμε τον εαυτό μας σε κάποιον από τους ήρωες και ταυτιζόμαστε μαζί του.

…ένα βιβλίο μας ταξιδεύει σε χώρες μακρινές, χωρίς να κοστίζει όσο η βενζίνη μας μέχρι εκεί!

…ένα βιβλίο είναι ένας συνδετικός κρίκος ανάμεσα σ’ εμάς, το συγγραφέα, τον κόσμο όλο.

…μ’ ένα βιβλίο αναπτύσσουμε την περιέργειά μας για τον κόσμο.

…μ’ ένα βιβλίο πάντα έχουμε θέμα συζήτησης.

…μ’ ένα βιβλίο διασκεδάζουμε και μαθαίνουμε.

…μ’ ένα βιβλίο ονειρευόμαστε.

…μ’ ένα βιβλίου αλλάζουμε τον κόσμο!



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κατασκευές και χειροτεχνίες: Τα οφέλη που προσφέρουν στα παιδιά

Παιχνίδια στην αυλή του σχολείου

Τα οφέλη της Κλασικής Μουσικής στα παιδιά