Τεχνικές που θα βοηθήσουν τους μαθητές μας να θυμούνται πιο εύκολα




            Οι εκπαιδευτικοί καλό είναι να χρησιμοποιούν διάφορους έξυπνους τρόπους, που βοηθούν τα παιδιά να θυμούνται ονόματα και άλλα δύσκολα στοιχεία των μαθημάτων. Οι μνημονικές τεχνικές είναι τεχνητά επινοήματα, νοηματικές συσχετίσεις, δηλαδή νοητικά στηρίγματα της φαντασίας που χρησιμοποιεί το άτομο για να μπορέσει να οργανώσει, να τροποποιήσει, δηλαδή να κωδικοποιήσει και να κατανοήσει καλύτερα μια πληροφορία και κατά συνέπεια να την θυμηθεί πιο γρήγορα και πιο εύκολα. Οι λεκτικοί κώδικες και οι νοητικές εικόνες αποτελούν τις βασικές μορφές κωδικοποίησης των πληροφοριών και συνιστούν τα συστατικά στοιχεία μερικών βασικών τεχνικών.
Ακολουθούν ορισμένα πολύ γνωστά παραδείγματα:
1.       Φτιάχνουμε Ακροστιχίδες. Δημιουργούμε ακροστοιχίδες με τα αρχικά ονομάτων ή λέξεων που πρέπει να μάθουν τα παιδιά. π.χ.  Ποιοί είναι  οι 3 μεγαλύτεροι τραγικοί ποιητές: Α-ισχύλος  Σ-οφοκλής  Ε-υρυπίδης Δημιουργείται η λέξη ΑΣΕ!!
2.      Δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη. Ο χάρτης αυτός παρουσιάζει οργανωμένα και με ιεραρχικό τρόπο τις σχέσεις που συνδέουν τις γενικές με τις επιμέρους έννοιες με στόχο την καλύτερη κατανόηση και ανάκληση του προς εκμάθηση υλικού.
3.      Φτιάχνουμε Ομοιοκαταληξία. Διδάσκουμε στα παιδιά με την βοήθεια της ομοικαταληξίας, κάτι δύσκολο από το μάθημα.  π.χ. "Το χίλια τετρακόσια πενήντα τρία η Κωνσταντινούπολη κατακτήθηκε από την Τουρκία"
4.       Κάνουμε αστείες συσχετίσεις. Για να διδάξουμε δύσκολες λέξεις ή ονόματα μπορούμε να βρούμε με τι μοιάζουν οι λέξεις. Για παράδειγμα για να θυμούνται τα παιδιά το όνομα Αδαμάντιος Κοραής, πείτε τους ότι μοιάζει με διαμάντι και κοράκι!
5.      Δημιουργούμε νοερές εικόνες. Η μέθοδος μετατρέπει μια πληροφορία σε οπτική εικόνα και συμβάλλει πολύ στην απομνημόνευση. Βάζουμε  τα παιδιά να φανταστούν το σκηνικό μιας μάχης και δίνουμε τα απαραίτητα στοιχεία όπως ήχους.
6.      Συμπληρώνουμε κενά με λέξεις-κλειδιά. Φτιάχνουμε ένα διάγραμμα αφήνοντας κενά τα οποία πρέπει να συμπληρώσουν οι μαθητές. Αυτό μπορεί να γίνει με την μορφή κειμένου με κενά, ακροστοιχίδας, βάζοντας τα αρχικά γράμματα και δίνοντας τον ορισμό ή σταυρόλεξου.
7.      Δίνουμε έναν τίτλο ανά παράγραφο. Βοηθά στο να ξέρουν οι μαθητές τι λέει η κάθε παράγραφος. Χρησιμοποιούμε λέξεις όπως: ποιος, τι, πότε, πού και γιατί.
8.      Χρησιμοποιούμε Λέξεις- Κλειδιά. Μαζί με τους μαθητές, βρίσκουμε και υπογραμμίζουμε λέξεις-κλειδιά του μαθήματος. Η τεχνική της λέξης – κλειδί χρησιμοποιείται κυρίως για την εκμάθηση λέξεων ξένων γλωσσών, αλλά έχει χρησιμοποιηθεί με επιτυχία και για την εκμάθηση της γλώσσας γενικά, της ορθογραφίας, της φυσικής, της ιστορίας και των μαθηματικών
9.      Γράφουμε Περίληψη. Βάλτε τα παιδιά να γράψουν την περίληψη του μαθήματος. Αυτό μπορεί πολύ εύκολα να γίνει στο μάθημα της ιστορίας ή σε κάποιο λογοτεχνικό κείμενο.
10.  Δίνουμε Ρυθμό.  Χτυπάμε παλαμάκια για να πούμε κάτι ρυθμικά. π.χ. την προπαίδεια. Μπορούμε επίσης να χτυπάμε παλαμάκια στην πρόσθεση και την αφαίρεση της α' δημοτικού ή να χρησιμοποιούμε κρουστά μουσικά όργανα. π.χ. Ρωτάτε πόσο κάνει 1+ 1, χτυπάτε 2 φορές το ταμπουρίνο!
11.  Τραγουδάμε.  Φτιάχνουμε μαζί με τα παιδιά μια μελωδία για την απομνημόνευση της αλφαβήτας και της προπαίδειας και την απομνημόνευση λιστών όπως οι νομοί της Ελλάδας, τα ποτάμια μιας περιοχής.
12.  Εφαρμόζουμε Μερική Μάθηση. Όταν το άτομο προσπαθεί να απομνημονεύσει μια λίστα αντικειμένων που είναι παρόμοια, τείνει να θυμάται τα αντικείμενα που βρίσκονται στην αρχή και στο τέλος της λίστας. Αυτό μπορεί να αποφευχθεί «σπάζοντας» τη λίστα σε μικρότερες.
13.  Χρησιμοποιούμε μνημοτεχνική του χώρου. Ο μαθητής συνδέει τα αντικείμενα με συγκεκριμένο τόπο όταν χρειάζεται προκειμένου να θυμηθεί.
14.  Εφαρμόζουμε τη μέθοδο σύνδεσης. Είναι μια μέθοδος κατάλληλη για την εκμάθηση μιας λίστας αντικειμένων. Στην περίπτωση αυτή γίνεται σύνδεση κάθε αντικειμένου της λίστας με το επόμενο, με τη βοήθεια νοητικών εικόνων.
15.   Κάνουμε Εννοιολογική κατηγοριοποίηση. Είναι μια τεχνική που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για λίστες αντικειμένων, ονομάτων κ.α.

            Κλείνοντας, ας μην ξεχνάμε πως είναι πολύ σημαντικό ο εκπαιδευτικός να δημιουργεί το κατάλληλο εκπαιδευτικό περιβάλλον που θα αναπτύξει θετικά συναισθήματα και κίνητρα σε όλους τους μαθητές.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κατασκευές και χειροτεχνίες: Τα οφέλη που προσφέρουν στα παιδιά

Παιχνίδια στην αυλή του σχολείου

Τα οφέλη της Κλασικής Μουσικής στα παιδιά