Η τέχνη της καλλιγραφίας στο Δημοτικό Σχολείο
Η
καλλιγραφία συναντάται σε διάφορους πολιτισμούς. Αναπτύχθηκε στην Αρχαία
Αίγυπτο και έφτασε σε μεγάλη ακμή στην Κίνα. Στη Μέση Ανατολή και την ανατολική Ασία
συγκαταλέγεται στις επιφανέστερες μορφές τέχνης, μαζί με τη γλυπτική και τη
ζωγραφική. Οι μουσουλμανικοί λαοί ανέπτυξαν σημαντικά την τέχνη της καλλιγραφίας,
εφόσον απαγορευόταν η απεικόνιση ζωντανών όντων. Το έργο των βυζαντινών
αντιγραφέων ιερών ή αρχαίων βιβλίων, συνήθως σε μοναστήρια, υπήρξε σπουδαίο. Στην
Ευρώπη υπήρξε η πηγή δημιουργίας γραμμάτων διακοσμημένων με λουλούδια, πουλιά
κ.α.
Στην Ελλάδα,
αποτελούσε μάθημα στο δημοτικό σχολείο για τους μαθητές. Διδάσκονταν πώς να
γράφουν όμορφα, καθαρά, ευανάγνωστα και συμμετρικά. Πλέον, η τέχνη της
καλλιγραφίας έχει εγκαταλειφθεί για περισσότερα από 40 έτη. Σήμερα, συναντάται
σε διάφορες γραμματοσειρές ηλεκτρονικών εγγράφων, ορισμένες εκ των οποίων είναι
οι: gothic, italic, carolingian, copperplate. Η χώρα της καλλιγραφίας θεωρείται
το Λονδίνο και παραδίδονται μαθήματα στο μουσείο Pen Museum. Οι πιο γνωστές
καλλιγραφικές μορφές είναι η κινέζικη και αραβική. Χρησιμοποιούνται ακόμα η
αρχαία ελληνική, βυζαντινή και η πλάγια ελληνική γραμματοσειρά.
Πολλές
έρευνες, που πιστοποιούν τη θεραπευτική αποτελεσματικότητα της καλλιγραφίας,
έχουν γίνει με την κινεζική καλλιγραφία. Εδώ βέβαια πρέπει να συμπεριλάβουμε
την ιαπωνική, αραβική και εβραϊκή γλώσσα. Η διερεύνηση της καλλιγραφοθεραπείας
για τις ευρωπαϊκές γλώσσες έχει σημείο αφετηρίας την Ρωσία. Σε πρόσφατες
κλινικές μελέτες που έχουν γίνει στην Ιαπωνία έχει διαπιστωθεί ότι: η
καλλιγραφία στη θεραπευτική της χρήση μπορεί να επιφέρει βελτίωση σε
ψυχοσωματικές διαταραχές και διαταραχές συμπεριφοράς, δηλαδή σε μια εκτεταμένη
γκάμα ασθενειών.
Είναι γεγονός ότι η τέχνη της ιδιόχειρης γραφής προσφέρει
πολλαπλά παιδαγωγικά οφέλη στους μαθητές καθώς:
·
Ενισχύει την προσοχή και τη συγκέντρωση
·
Μας διδάσκει να ελέγχουμε το χέρι μας και
ενισχύει τον συντονισμό του χεριού και του ματιού.
·
Μας υποχρεώνει να συνθέσουμε νοητικά τη φράση στο
μυαλό μας προτού τη γράψουμε
·
Επιβάλλει έναν πιο αργό ρυθμό που ευνοεί τη
σκέψη
·
Βοηθά στη χαλάρωση και τη συναισθηματική
εξισορρόπηση και ως εκ τούτου ενδείκνυται η χρήση της σε παιδιά με Διαταραχή
Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας ΔΕΠΥ.
·
Βελτιώνει την αίσθηση του χώρου και τον
προσανατολισμό, την οπτική προσοχή και τη μνήμη εικόνων.
·
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί προληπτικά σαν εργαλείο
ψυχοπαθολογικής διάγνωσης σε όλη την γκάμα των ηλικιών, με τη σύμπραξη των
γνώσεων της γραφολογίας.
·
Αποκαλύπτει τόσο τον χαρακτήρα μας, όσο και τις
παροδικές ή μη παθολογίες του και διακυμάνσεις της διάθεσης μας, χωρίς να
μεταβάλλεται ποτέ η αρχική του άρθρωση και σύνθεση και τέλος
·
Τα αποτελέσματα μελετών που έγιναν στην Ιαπωνία
έδειξαν ότι η καλλιγραφία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως διαγνωστικό αλλά και ως
θεραπευτικό εργαλείο κατά του άγχους, αλλά και σε περιπτώσεις ψυχοσωματικών και
συμπεριφορικών διαταραχών.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου