Ο χαρισματικός μαθητής στην τάξη μας…
Με τον όρο «χαρισματικό παιδί»
αναφερόμαστε επιστημονικά σ’ αυτό που διαθέτει μια πνευματική ικανότητα
υψηλότερη από τη μέση αποδεκτή. Σε γενικά πλαίσια τα χαρισματικά παιδιά δεν
αποτελούν ποσοστό μεγαλύτερο του 1% του πληθυσμού. Συχνά αναπτύσσονται
ασύγχρονα. Το μυαλό τους είναι πιο ώριμο από το σώμα τους, ενώ ειδικές
πνευματικές και συναισθηματικές λειτουργίες συχνά αναπτύσσονται διαφορετικά στα
διάφορα στάδια της ανάπτυξης.
Τα παιδιά αυτά συγκεντρώνουν μια σειρά από μαθησιακά και συμπεριφοριστικά
χαρακτηριστικά.
Ως προς
τη μάθηση:
Ένας
χαρισματικός μαθητής
·
μαθαίνει
γρήγορα και αντιλαμβάνεται εύκολα προχωρημένα θέματα για την ηλικία του
·
δείχνει
διορατικότητα και φαντασία για τις σχέσεις αιτίου-αποτελέσματος και επιμένει
στην ολοκλήρωση καθηκόντων
·
αντιλαμβάνεται
το πρόβλημα εύκολα και παίρνει πρωτοβουλία
·
δείχνει
απροθυμία να εξασκήσει δεξιότητες που έχει ήδη κατακτήσει, θεωρώντας την
εξάσκηση μάταιη
·
ακολουθεί
εύκολα σύνθετες οδηγίες
·
δομεί
και χειρίζεται υψηλού επιπέδου αφηρημένες έννοιες και μπορεί να ασχοληθεί με περισσότερες από
μία ιδέες τη φορά
·
είναι
παρατηρητής σε εγρήγορση, παρατηρεί τη λεπτομέρεια και αντιλαμβάνεται γρήγορα
τις ομοιότητες και διαφορές
·
δείχνει
φυσική και πνευματική ανησυχία, είναι σπάνια παθητικός μαθητής, όταν του δοθεί
ενθάρρυνση
·
έχει
αξιοθαύμαστες γενικές (ή ειδικές) γνώσεις σε μία ή περισσότερες περιοχές
·
έχει
εκτεταμένες γενικές γνώσεις (συχνά ξέρει περισσότερα από το δάσκαλο) και βρίσκει
την τάξη επιφανειακή
·
διερευνά
ποικίλα και ειδικά ενδιαφέροντα, συχνά σε μεγάλο βάθος
·
μαθαίνει
και θυμάται πληροφορίες γρήγορα, φαίνεται ότι δε χρειάζεται επανάληψη και δεν
αντέχει την επανάληψη
·
έχει
προχωρημένη κατανόηση και χρήση της γλώσσας, αλλά μερικές φορές διστάζει όταν η
σωστή λέξη χρησιμοποιείται περιστασιακά
·
δείχνει
πλούσια φαντασία στην καθημερινή γλώσσα και σε καταιγισμό ιδεών
·
μπορεί
να κάνει ασυνήθιστες (ακόμα και αμήχανες) ερωτήσεις ή να κάνει ασυνήθιστες
παρατηρήσεις σε συζητήσεις μέσα στην τάξη
·
έχει
ιδιαίτερη περιέργεια και θέλει συνέχεια να ξέρει τους λόγους
·
συχνά
έχει ασυνήθιστες, παρά τυπικές σχέσεις
·
μπορεί
να παράγει πρωτότυπη και με φαντασία εργασία, αν και στερείται σε τεχνική
ακρίβεια (π.χ. προβληματική ομιλία και γράψιμο)
·
θέλει
να αναλύει θέματα σε μεγαλύτερο βάθος
·
η
πνευματική του ταχύτητα είναι μεγαλύτερη από την ικανότητα του στο γράψιμο, για
αυτό είναι συχνά απρόθυμος να γράφει σε μάκρος
Ως
προς τη συμπεριφορά:
Ένας
χαρισματικός μαθητής
• θέτει
πολύ υψηλούς προσωπικούς στόχους και μπορεί να είναι τελειομανής, κυνηγά την
επιτυχία και διστάζει να επιχειρήσει κάτι στο οποίο μπορεί να αποτύχει
• μπορεί
να υστερεί σε σχέση με τους συνομηλίκους του σε δεξιότητες λεπτής και αδρής
κινητικότητας, και ως εκ τούτου να αποθαρρύνεται
• μπορεί
να έχει μια αρνητική αντίληψη για τον εαυτό του και να υποφέρει από μειωμένη
κοινωνική αποδοχή από τους συνομηλίκους του
• ακούει
ένα μόνο μέρος της εξήγησης και φαίνεται να έχει μερικές φορές έλλειψη συγκέντρωσης,
αλλά όταν τον ρωτούν, συνήθως γνωρίζει την απάντηση
• προτιμά
συχνά τη συντροφιά των μεγαλύτερων μαθητών και των ενηλίκων
• δείχνει
ευαισθησία και αντιδρά έντονα σε θέματα που του προκαλούν άγχος ή αδικία.
Επιπλέον, δείχνει ευαισθησία, κατανόηση και συμπάθεια στους άλλους και
αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε οι
εκπαιδευτικοί έναν χαρισματικό μαθητή;
·
Υιοθετούμε
μια ευέλικτη πολυεπίπεδη προσέγγιση που θα προέλθει από τον δικό σας σχεδιασμό
δραστηριοτήτων.
·
Δίνουμε
ερεθίσματα όχι μόνο διαβαθμισμένης δυσκολίας αλλά και ποικίλης θεματολογίας ώστε
κάθε παιδί να βρει αυτό που του κινητοποιεί το ενδιαφέρον.
·
Αναζητούμε
πληροφορίες μέσα από τη βιβλιογραφία, τα
σεμινάρια, την ανταλλαγή ιδεών και πρακτικών και συνεχίστε να παλεύουμε.
·
Πιστεύουμε
στη δύναμη της εκπαίδευσης στο να διαμορφώνει ζωές και στη δυναμική των παιδιών
και βάζουμε στο επίκεντρο της διδασκαλίας μας το παιδί και το αντιμετωπίζουμε ως
μια εξαιρετική δυναμική.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου