Η Καινοτομία στην Εκπαίδευση





            Ο βασικός στόχος που θέτει η κοινωνία του 21ου αιώνα για τη σχολική αναδόμηση είναι η μεταστροφή της εκπαιδευτικής φιλοσοφίας ώστε η εκπαίδευση να αρχίζει με βάση τις ανάγκες του μαθητή. Αντί δηλαδή το παιδί να προσαρμόζεται σε ένα πρόγραμμα σπουδών, θα πρέπει το πρόγραμμα αυτό να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του παιδιού. Η αντίληψη της πολυπληθούς τάξης παιδιών με το ενιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα και σύστημα βαθμολόγησης κρίνεται πλέον ανεπαρκής και ζητείται να αντικατασταθεί από ένα πολύπλευρο αγκάλιασμα του παιδιού: ζητούνται αλλαγές που θα επιτρέψουν την κάλυψη των αναγκών κάθε παιδιού, τώρα και στο μέλλον. Αρωγοί για την επίτευξη μιας τέτοιας αλλαγής θεωρούνται η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και των γονιών στη στήριξη της εκπαίδευσης και η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών στην παιδαγωγική διαδικασία.
            Τα τελευταία χρόνια έχουν εισαχθεί και συνεχίζουν να εισάγονται καινοτομίες στην εκπαίδευση οι οποίες με τους σωστούς εκπαιδευτικούς χειρισμούς μπορούν να κάνουν τη μαθησιακή διαδικασία μια υπέροχη και εποικοδομητική εμπειρία.  Οι καινοτομίες αυτές  είναι μεταξύ των άλλων: Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Το Ολοήμερο Σχολείο, η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, η Αγωγή Υγείας, η Ευέλικτη Ζώνη, η Πληροφορική, τα Ευρωπαϊκά προγράμματα, οι διαγωνισμοί και πολλά άλλα.

Ποια είναι τα άμεσα οφέλη των καινοτομιών στην Εκπαίδευση και γιατί πρέπει να εμπλεκόμαστε ως εκπαιδευτικοί;
·         Αποσκοπούν στο άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία, τα προβλήματα της καθημερινότητας, τα τοπικά θέματα, επικαιρότητα. Κάνουν δηλαδή πράξη το κοινωνικό και καινοτόμο σχολείο.
·         Διευρύνουν τους ορίζοντες των μαθητών μέσω της διαθεματικότητας. Η γνώση που αποκτούμε συνδέεται με την προϋπάρχουσα γνώση μας αλλά και με διάφορα αντικείμενα.
·         Επιδιώκουν την ομαδική εργασία μετατρέποντας τον τρόπο της διδασκαλίας μας σε μια πιο συνεργατική εμπειρία
·         Κοινωνικοποιούν τα παιδιά και τη δραστηριότητά τους με πρωτοβουλίες, εργασίες, έρευνα και τόσα άλλα
·         Οι Καινοτόμες Δράσεις  εισάγουν δυναμικά τις νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση. Είναι στην ευχέρεια κάθε εκπαιδευτικού να ενημερώσει τους μαθητές και για τις αρνητικές επιπτώσεις της χρήσης των τεχνολογικών επιτευγμάτων ώστε να αποφευχθεί η άσκοπη και επικίνδυνη χρήση.
·         Επιζητούν μια διαφορετική σχολική πραγματικότητα. Ένα σχολείο με κλίμα ελευθερίας, δημοκρατίας, συνεργασίας. Ο δάσκαλος ανάμεσα στα παιδιά βοηθάει, συζητάει, καθοδηγεί. Δεν παίρνει μόνος του τις αποφάσεις. Τις τελικές  αποφάσεις  τις παίρνουν τα παιδιά.
·         Οι Καινοτόμες Δράσεις θέλουν με το περιεχόμενο και τη φιλοσοφία τους να ανανεώσουν και να ενεργοποιήσουν θετικά τη συνολική σχολική πραγματικότητα. Να καθοδηγήσουν τους μαθητές σε πορείες δημιουργικής δράσης, αναζήτησης και υπευθυνότητας.
·         Η μάθηση γίνεται μια βιωματική διαδικασία. Τίποτα δεν μαθαίνεται μόνο με τη θεωρία. Δεν πρέπει να λείπουν από τη μαθησιακή διαδικασία τα στοιχεία εκείνα που ενεργοποιούν το μυαλό, τις αισθήσεις, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα. Βιωματική προσέγγιση σημαίνει συστηματική χρησιμοποίηση των εποπτικών μέσων, επισκέψεις, παρατήρηση επεξεργασία, κατασκευές, πειραματισμός και έρευνα
·         Οι Καινοτόμες Δράσεις συμβάλλουν στη δημιουργία μηχανισμών μάθησης, στην καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας, στην ανακάλυψη, στην ικανότητα του παιδιού να μαθαίνει τον τρόπο που θα αποκτά και θα κάνει κτήμα του τη νέα γνώση.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κατασκευές και χειροτεχνίες: Τα οφέλη που προσφέρουν στα παιδιά

Παιχνίδια στην αυλή του σχολείου

Τα οφέλη της Κλασικής Μουσικής στα παιδιά