Αντιμετωπίζοντας το άγχος των σχολικών εξετάσεων


            
                Πλησιάζουν οι σχολικές εξετάσεις και είναι γνωστό πως  είτε αυτές είναι ενδοσχολικές είτε είναι Πανελλήνιες ή στα πλαίσια σπουδών σε Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σηματοδοτούν και ενισχύουν έντονο άγχος. Δεν είναι τυχαίο πως ακόμη και αν περάσουν αρκετά χρόνια από τη συμμετοχή μας σε Πανελλήνιες Εξετάσεις θυμόμαστε αυτή διαδικασία ως κάτι πιεστικό, κουραστικό και αρκετά ψυχοφθόρο. Βεβαίως το άγχος μέχρι ενός σημείου είναι δημιουργικό, παραγωγικό και μας κινητοποιεί. Όταν όμως ξεπερνά τα όρια του φυσιολογικού συνοδεύεται από αρνητικά συναισθήματα και καταστάσεις επιζήμιες για την υγεία μας. Το άγχος προκαλείται συνήθως από αρνητικές σκέψεις οι οποίες σχετίζονται με το φόβο και την αγωνία του παιδιού για το πόσο καλά θα τα πάει στις εξετάσεις.
Τι μπορεί να κάνει κάθε μαθητής για να θωρακίσει τον εαυτό του από αυτό το δυσάρεστο συναίσθημα;
·         Οργανώνουμε όσο καλύτερα μπορούμε την ύλη για διάβασμα
·         Κάνουμε συχνές επαναλήψεις για να λύσουμε όσες περισσότερες απορίες έχουμε
·         Δεν διαβάζουμε με εξαντλητικούς ρυθμούς κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Θυμόμαστε πάντα πως το βασικό διάβασμα έχει προηγηθεί και τώρα απλά κάνουμε επαναλήψεις
·         Επισημαίνουμε με διάφορους τρόπους βασικά ή δύσκολα σημεία ώστε στην επανάληψη να τα βρίσκουμε εύκολα
·         Διαβάζουμε αυτά που μας δυσκολεύουν λίγο πριν τις εξετάσεις και δεν αφιερώνουμε πολύτιμο χρόνο σε αυτά που ήδη ξέρουμε καλά
·         Αποφεύγουμε να συζητάμε λίγο πριν τις εξετάσεις τι γνωρίζουμε και τι θυμόμαστε καλά γιατί είναι πολύ πιθανόν να αγχωθούμε
·         Κάνουμε μικρά διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης
·         Τρώμε και κοιμόμαστε καλά, ξεκουραζόμαστε και εντάσσουμε στο πρόγραμμά μας τη σωματική δραστηριότητα (βόλτα με ποδήλατο, τρέξιμο,  περίπατος)
·         κατά τη διάρκεια των εξετάσεων σκεφτόμαστε θετικά και παίρνουμε βαθιές αναπνοές
Ο ρόλος αλλά και η στάση των γονέων είναι καταλυτική σε όλη αυτή την ψυχοφθόρα πολλές φορές  διαδικασία. Πώς μπορούμε ως γονείς να βοηθήσουμε και να στηρίξουμε τα παιδιά μας;
·         Προσπαθούμε να είμαστε όσο το δυνατό πιο ήρεμοι. Είναι μια κατάσταση την οποία εισπράττουν τα παιδιά και νιώθουν και αυτά ήρεμα μαζί μας.
·         Προσπαθούμε να μην επεμβαίνουμε στο πρόγραμμα διαβάσματος του παιδιού μας.  Κάθε παιδί ξέρει τους ρυθμούς του και αν νιώσει πίεση από εμάς μπορεί να κάνει και ακριβώς το αντίθετο από αυτό που θέλουμε,  να διαβάζει ελάχιστα.
·         Κρατάμε μια σταθερή στάση απέναντι στο παιδί μας. Αλλάζοντας συμπεριφορά και φροντίζοντας το παιδί περισσότερο από όσο χρειάζεται εντείνουμε το άγχος και την αγωνία του. Στεκόμαστε διακριτικά κοντά του και αρκεί να ξέρει πως όταν θελήσει κάτι είστε εκεί για να το ζητήσει.
·         Προσπαθούμε να εκτονωθούμε κι εμείς με κάποιο τρόπο, όπως γυμναστική, περίπατο, συνάντηση με φίλους. Σε καμία περίπτωση δεν κλεινόμαστε στο σπίτι για «συμπαράσταση» στον μαθητή που διαβάζει.
·         Είμαστε πάντα έτοιμοι να ακούσουμε τις ανησυχίες και τους φόβους του παιδιού μας. Πολλές φορές οι φόβοι πηγάζουν από την επιθυμία του παιδιού να φανεί αντάξιο των προσδοκιών μας.
·          Σε εξαιρετικές περιπτώσεις όπου το παιδί δυσκολεύεται να διαχειριστείτε αυτή την κατάσταση μια επίσκεψη σε έναν ειδικό μπορεί να είναι ιδιαίτερα βοηθητική τόσο για εσάς όσο και για το παιδί.
                Κλείνοντας, αξίζει να σημειωθεί πως οι εξετάσεις συνιστούν την πρώτη δοκιμασία που θα περάσει ένα παιδί και θα το φέρουν αντιμέτωπο με τις απαιτήσεις της ζωής. Ο καθοριστικός ρόλος των γονέων είναι να σταθούν δίπλα στα παιδιά τους και να τα βοηθήσουν να προσαρμόζονται σε δύσκολες καταστάσεις περιορίζοντας όμως τις αρνητικές επιπτώσεις που συνδέονται με αυτές.
Καλή προετοιμασία και καλή δύναμη σε όλους τους μαθητές και τις οικογένειές τους!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κατασκευές και χειροτεχνίες: Τα οφέλη που προσφέρουν στα παιδιά

Παιχνίδια στην αυλή του σχολείου

Τα οφέλη της Κλασικής Μουσικής στα παιδιά