Η Δημιουργική Γραφή στο Δημοτικό σχολείο
Ο όρος
Δημιουργική Γραφή «Creative Writing», συχνά προκαλεί σύγχυση και αμηχανία τόσο
εξαιτίας της πολλαπλής σημασίας και χρήσης του, όσο και λόγω των διφορούμενων
νοημάτων του. Η ενθάρρυνση της δημιουργικότητας και η καλλιέργεια της
φιλαναγνωσίας στο χώρο του σχολείου αποτελούν εκπαιδευτικό ζητούμενο. Άλλωστε η
δημιουργική γραφή και η φιλαναγνωσία μπορούν «να αποτελέσουν τους δύο βασικούς
πυλώνες της διδασκαλίας της λογοτεχνίας» διότι προωθούν την ιδέα ότι η
λογοτεχνία αρμόζει να διδάσκεται ως μια ενότητα μελέτης και συγγραφής
λογοτεχνικών κειμένων.
Η
Δημιουργική Γραφή αποτελεί μια σύγχρονη εκπαιδευτική μέθοδο, πολύ διαδεδομένη
στις ευρωπαϊκές χώρες, η οποία φιλοδοξεί να αποδώσει και να μεταδώσει ορθά τον
πρωτεύοντα ρόλο της έκφρασης, της γραφής και του λόγου στους μαθητές. Πρόκειται
για τη διαδικασία κατά την οποία με την κατάλληλη διέγερση της παιδικής
δημιουργικότητας προκαλείται η παραγωγή λόγου με παιγνιώδη και απαλλαγμένο από
αυστηρά μαθησιακά και αξιολογικά πλαίσια τρόπο. Η μέθοδος αυτή προσεγγίζει
βιωματικά, μέσα από το παιχνίδι και τη μάθηση του λόγου και των δυνατοτήτων του
και στηρίζεται στην αναδόμηση των στοιχείων της λέξης, της πρότασης και κατ’
επέκταση του κειμένου, με σκοπό της παραγωγή νέων κειμένων.
Ας δούμε ποια είναι τα παιδαγωγικά οφέλη από την ένταξη της
δημιουργικής γραφής αλλά και της φιλαναγνωσίας στη σχολική μας τάξη.
Η δημιουργική γραφή:
·
Παρωθεί τους μαθητές στη συγγραφή και συνιστά
έναν αποτελεσματικό τρόπο, ώστε να καταστεί η λογοτεχνία διδακτή μέσα από
σύγχρονες βιωματικές μεθόδους μάθησης.
·
Ο μαθητής
εισέρχεται παιγνιωδώς στα άδυτα της συγγραφής του εκάστοτε λογοτεχνικού
κειμένου αναλαμβάνοντας να το αναδομήσει.
·
Προσφέρει ψυχική εκτόνωση και εσωτερική
απελευθέρωση του ατόμου
·
Κυρίως στον αγγλοσαξονικό κόσμο έχει
αναγνωριστεί ως ένα σημαντικό εργαλείο για την ενδυνάμωση της αυτοπεποίθησης
και της αυτοεπίγνωσης
·
Βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν τη
δημιουργικότητα και την αφηγηματική τους ικανότητα.
·
Συμβάλλει στη μετάδοση του πρωτεύοντος ρόλου της
έκφρασης, της γραφής και του λόγου.
·
Αναδεικνύει το ρόλο των μαθητών ως αναγνώστες
·
Βοηθά τους μαθητές να αποκτήσουν ορθή γνώση
ορισμένων συγγραφικών στρατηγικών.
·
Ενθαρρύνει μαθητές και εκπαιδευτικούς να
πειραματιστούν με τις συμβάσεις του παραμυθιού και να κατανοήσουν την έννοια
της οπτικής γωνίας από την οποία ομιλεί ο αφηγητής.
·
Συμβάλλει
στην ετοιμότητα του μαθητή για παραγωγή ενός λογοτεχνικού είδους (ποίημα) από
κάποιο άλλο (παραμύθι).
·
Εξασκεί τους μαθητές στη συγγραφική τεχνική της
ομοιοκαταληξίας.
·
Ενεργοποιεί τη φαντασία και την κουλτούρα των
μαθητών μέσω της συγγραφής και τους βοηθά να εκφράσουν τις σκέψεις και τα
συναισθήματά τους.
·
Προωθεί
τη διαμόρφωση περισσότερων και επαρκέστερων αναγνωστών της λογοτεχνίας.
Ας
βοηθήσουμε τους μαθητές μας να διασκεδάσουν, να καλλιεργήσουν την καλλιτεχνική
τους έκφραση και να διερευνήσουν τις λειτουργίες και τις αξίες της γραφής, να
διεγείρουν τη φαντασία τους, να αποσαφηνίσουν τη σκέψη τους και να αναζητήσουν
την ταυτότητά τους και όλα αυτά κάνοντάς τους το δώρο της δημιουργικής γραφής!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου