Τεχνικές βελτίωσης της μνήμης των μαθητών μας
Ένας μαθητής μπορεί να εμφανίσει
δυσκολίες τόσο με τη βραχυπρόθεσμη όσο και με τη μακροπρόθεσμη μνήμη του. Οι
δυσκολίες αυτές, τις περισσότερες φορές, παρουσιάζονται με μεγαλύτερη ένταση
στην περίπτωση επεξεργασίας πληροφοριών που έχουν δοθεί με προφορικό λόγο παρά
με οπτικά ερεθίσματα.
Υπάρχουν
ποικίλες δραστηριότητες που απευθύνονται στην ενίσχυση των μνημονικών
δεξιοτήτων (ακουστικές και οπτικές) και μπορούν να πραγματοποιηθούν μέσα στα
πλαίσια της σχολικής μας τάξης:
Μαθαίνουμε τραγουδάκια και ποιήματα. Εκτός από την εξάσκηση στη μνήμη
οτιδήποτε έχει ρυθμό και ομοιοκαταληξία
είναι ιδανικό για την εξάσκηση του παιδιού στο τονισμό και τη φωνολογία των
γραμμάτων.
Ζητάμε από τους μαθητές να
επαναλάβουν προτάσεις.
Διαβάζουμε μικρές προτάσεις που θα πρέπει να απομνημονεύσει και να
επαναλάβει(πάντα με διαβαθμισμένο δείκτη δυσκολίας)
Ζητάμε να μας επαναλάβουν σημαντικά
στοιχεία ενός κειμένου.
Διαβάζουμε μια παράγραφο που περιέχει ονόματα, ημερομηνίες, μέρη και ζητάμε να
απομνημονεύσει και να επαναλάβει.
Ζητάμε να αναγνωρίσουν πρόσωπα. Φτιάχνουμε καρτέλες που
απεικονίζουν πρόσωπα ηθοποιών, αθλητών, τραγουδιστών και ζητάμε από τα παιδιά
να τα αναγνωρίσουν.
Μαθαίνουμε απλή διαδοχή οδηγιών και
ζητάμε να την επαναλάβουν.
Μπορούμε να δώσουμε στους μαθητές μας τις οδηγίες για να φτιάξουν μια απλή
συνταγή και να τους ζητήσουμε να την εκτελέσουν. Μια πολύ όμορφη και
διασκεδαστική εμπειρία.
Ζητάμε να μας εξιστορήσουν τι
έκαναν τις τελευταίες δυο μέρες. Ο
μαθητής θα μπει με αυτόν τον τρόπο στη διαδικασία να ανακαλέσει μέχρι εκείνη τη
στιγμή τι έκανε, τι είδες στη τηλεόραση και πολλά άλλα.
Κάνουμε ερωτήσεις για κάποιο
πρόσφατο σημαντικό γεγονός.
Μπορούμε να ρωτήσουμε σχετικά με ένα πάρτι ή μια γιορτή.
Ζητάμε να σας πουν ονόματα. Μπορούμε να ζητήσουμε τα ονόματα
των παιδιών στη τάξη του, συγγενών, φίλων, συναθλητών κ.ά.
Παίζουμε όσο το δυνατόν περισσότερα
παιχνίδια μνήμης μέσα στην τάξη.
Μπορούμε να βρούμε ποικιλία από επιτραπέζια και διαδικτυακά ανάλογα παιχνίδια.
Ζητάμε να σας πουν πληροφορίες για
ζώα που μάθαμε γι’ αυτά σ’ ένα ντοκιμαντέρ. Μπορούμε να κάνουμε πολλές σχετικές ερωτήσεις: Πώς
λέγεται το μικρό τους, πού ζουν, ποια είναι τα εξωτερικά χαρακτηριστικά τους
κτλ.
Ζητάμε να μας πουν όσες
περισσότερες λέξεις θυμούνται. Γράφουμε
διάσπαρτα μερικές λέξεις σε ένα χαρτί (ξεκινήστε από τον ελάχιστο αριθμό και δυσκολέψτε
προοδευτικά) και ζητάμε να σας πουν όσες θυμούνται.
Βγάλτε το
έξω στο μπαλκόνι, αυλή και χωρίς να βλέπει ζητήστε να αναγνωρίσει τους ήχους
Κάνουμε ασκήσεις διαδοχής. Ζητάμε, για παράδειγμα, να πουν τους μήνες με τη σειρά και αντίστροφα
ή να πουν την αλφαβήτα.
Δίνουμε μια σειρά αριθμών προφορικά
και ζητάμε να την επαναλάβουν.
Καλό είναι να γίνεται κλιμακωτά, πρώτα 3 αριθμοί, έπειτα 4 κτλ.
Κλείνοντας, καλό θα ήταν να
αναφερθούμε και στη σημαντική συμβολή των τροφών στη βελτίωση της μνήμης των
μαθητών. Θα μπορούσαμε να ενημερώσουμε τους γονείς, με τη βοήθεια ενός
διατροφολόγου, για τις τροφές που βοηθούν στη μνήμη με στόχο να ενταχθούν στο
καθημερινό πρόγραμμα διατροφής των μαθητών μας. Ενδεικτικά μπορούμε να
αναφέρουμε πως η θειαμίνη, το φολικό οξύ και η βιταμίνη B12 είναι απαραίτητες
για τη σωστή λειτουργία της μνήμης. Βρίσκονται στο ψωμί, τα δημητριακά, τα
λαχανικά και τα φρούτα. Ακόμη, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, που βρίσκονται στο
ελαιόλαδο αλλά και στην πέστροφα, τις σαρδέλες και τις ρέγκες είναι πολύ
ευεργετικά.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου